Friday, September 24, 2010

Dunia Akhir Zaman

Malam itu hujan rintik-rintik. Angin pun boleh tahan dia punya ‘flow’. Aktiviti rempit nampak down time macam ni. Mungkin sebab jokie takut demam kena hujan. Atau takut air masuk dalam karburator lalu menjurus kepada kegagalan enjin.
Walaubagaimanapun keadaan malam itu, Pak Rasit masih setia mengayuh basikal merahnya ke kedai Jala. Tanpa memakai baju hujan.

Sampai saja di kedai Jala, dia menongkat basikal merahnya di belakang van Jala. Port baik katanya. Pak Rasit membuka bajunya yang basah itu lalu diperah sekuat hatinya.

Argghhhh...jerit Pak Rasit mendayu-dayu sambil membuat perahan terakhir. Baju itu masih lagi basah. Sama basah seperti belum diperah kerana perahan Pak Rasit tadi tidak langsung berjaya memberi impak yang besar. Namun dia redha lalu memakai kembali baju itu kembali.

Keadaan kedai Jala time tu agak down. Di bahagian depan cuma ada 3 orang sedang minum sambil menonton tv cerita 18sg. Di bahagian belakang pula ada ramai sikit. Suara paling kuat pun datang dari bahagian belakang. Mungkin mereka tengah bincang masalah Pasaraya Halida yang tengah down sekarang ni. Sulaiman Akhlakin seperti biasa. Tunduk memandang henpon beliau dengan khusyuk. Begitu juga dengan Pie.

Di penjuru kedai itu ada 2 remaja sedang minum juga. Eddy dan Syimam. Mereka baru lagi masuk scene Jala ni. Sebelum ni Eddy dan Syimam lepak di kedai Siam. Tapi semenjak Jala mempunyai pekerja jambu bernama Labu, mereka sering ke situ.
 
Pak Rasit terus ke meja mereka.Sambil membetulkan duduk Pak Rasit berkata:
 
‘Dunia ni dah akhil baligh’.

Imam dan Eddy tunduk diam seribu bahasa.




No comments:

Search This Blog