Tuesday, February 2, 2010

Itu hari aku teringat pasal aku eksiden.


Aku buat kerja sambilan mengisi waktu lapang yang tak berapa lapang aku mase cuti sem haritu. Kerja buat wiring dekat dewan makan UiTM Seri Iskandar. Pagi-pagi lagi mak aku dah mengganggu tidur lena diulit intan aku. Terpaksa la bangun awal maklumlah orang dah berkerjaya. Entah mengapa aku rasa malas sangat nak start motosikal rempitan aku. Tumpang Shimam la harini, jimat sikit minyak. Detik hatiku setelah melakukan sedikit pengiraan berangka berkaitan jumlah penggunaan petrol motosikal laju aku tu.
Motosikal meluncur laju dan megah di jalan raya..
Pukul 6 kerja selesai. Bau badan dah macam bau buruh kontrak yang tak mandi pakai sabun. Peh, ni kalau awek aku bau ni boleh goyah rumahtangga. Hari ni bos dah janji nak kasi gaji. Tapi batang hidung beliau dari pagi tak nampak. Menyirap juga lah darah panglima aku ni. Dah lebih 27 minit 15 saat aku tunggu ni. Nasib baik badan dia besar sikit dari badan Shimam. Kalau tak lama dah Shimam sumbat segumpal wayar dalam mulut dia. Berbakul juga lah makian keluar dari mulut Shimam tanda protes.
Setelah penat bermadah bermaki antara aku dan Shimam, keputusan dibuat. Esok lah minta gaji. Aku start motosikal Shimam. Rem sikit kasi enjin panas. Merdu ju gak bunyi motor dia ni. Cam motor gaban yang standet. Blok masih dara memang bunyi macam ni, kata Shimam sambil menghembus asap rokok dengan sedikit wajah sombong. Aku bawa motor dan Shimam duduk balakang diam-diam.
Motosikal meluncur laju dan megah di jalan raya..
Dah nak sampai rumah ni. Tapi Shimam ajak lepak tempat biasa dimana ramai remaja tidak berwawasan membuang masa. Aku pun menjunjung perintah Shimam.  Sampai  simpang tiga depan kedai Din Smart aku pancung ke kanan. Memang agak sempurna aku masuk `lap’ itu tadi. Dulu Azed Ayam penah jatuh kat sini. Dia orang lama dalam dunia perlumbaan kecil-kecilan daerah Perak Tengah ni. Aku tersenyum megah.
Lebih kurang 10 meter nak sampai tempat lepak. Dari jauh nampak kelibat Eddi Malik Bawang dengan Azed Ayam. Tengah berbincang tentang muslihat nak menjatuhkan maruah Pak Isa agaknya. Eddi kadang-kadang memang menyirap sama itu orang tua.
 Aku tanpa menghiraukan jalan-jalan yang berliku itu pun terus memulas throttle dengan sepenuh hati. BAMM....
Habuannya. Gigi tercabut dua batang. Tangan calar-calar sikit. Satu jahitan di bahagian atas bibir. Bibir bengkak. Badan sengal-sengal ubi.
Ni semua sebab tak dapat gaji punya pasal. Demm.

No comments:

Search This Blog