Saturday, February 20, 2010

Kekasih Gelapku Yang Biru

aku ade seorang makwe ni. aku kenal dia lebih kurang 2 minggu 6 hari. tak sampai tiga minggu kami berkenalan aku terus ajak dia kapel. dia diam tanda setuju. dia menerima aku seadaanya walaupun dia sedar aku ni seorang yang mengamalkan hidup yang paling sederhana. termasuklah kesederhanaan cawangan mandi pagi dan pakai baju. tapi kami hubungan kami tak lama. lebih kurang sebulan saja. aku tak tahu kenapa tiba-tiba aku rasa malas nak jumpa dia. dia pun senyap saja. aku rasa mungkin disebabkan duit dalam dompet aku yang tidak pernah melebihi 5 ringgit termasuk duit sen yang terselit di celah-celah duit kertas.

oh ya. nama makwe aku ni Diana. dia ada kakak. nama kakak dia Diana juga. muka lebih kurang sama. dah nama adik beradik mesti lah sama. tapi aku tak puas hati kenapa nama dia orang sama. suma ni salah mak bapa mereka. macam la tak ada nama lain yang sesedap rasa. kalau aku dah ada anak nanti aku takkan sesekali bagi nama anak aku dengan nama yang sama. konpius nanti. anak pertama aku kasi nama bob marley. anak kedua pula kalau perempuan aku kasi nama Zaiton Sameon. nama mcm ni baru best. sedap je telinga mendengar. nak sebut pun senang.

semalam tengah gugel-gugel aku terjumpa gambar makwe aku ni dalam satu website ni. em..masih seperti dulu. baju hitam ada biru-biru sikit. hati aku terus berbunga. senyuman manis terukir di wajah. berseri-seri muka aku waktu tu. lalu dengan kepantasan yang maksima aku semak dompet aku. aku korek-korek mana-mana yang patut. syabas, wang aku cukup untuk aku merujuk kembali bersama Diana.

aku memecut ke kedai membeli Kodak yang termurah di pasaran tempatan. lepas kasi duit sama itu apek kedai aku terus memecut laju. nyaris-nyaris aku buat wheelie dekat roundabot area seksyen 15. nak cepat punya pasal la ni. sejurus sampai di bilik, aku terus selongkar almari. aku selak baju yang bergelimpangan satu demi satu.

akhirnya...jeng jeng jeng..

 
 Diana

1 comment:

Anonymous said...

siot...sepak kang tau la...

Search This Blog